Op 18 januari stond de viering van 12,5 jaar Thomas Micro Credits op het programma. Het werd wat groter aangepakt dan we bij ons gewend zijn.

Om 7:30 worden we opgehaald door Sr. Arockiam en rijden we naar Marai Malai Nagar, een uurtje onder Chennai. De feestlocatie blijkt de grootste school van de congregatie, een prachtig terrein omzoomd door vier schoolgebouwen voor maar liefst 5.000 leerlingen! Tegen tien uur is iedereen aangekomen: een fors aantal zusters, ongeveer 30 studenten uit ons programma, sommigen met een ouder of echtgenoot en Prathima zelfs met man en kind. Verder veel leraren van de school en een paar honderd leerlingen. In een indrukwekkende ceremonie worden we verwelkomd met diverse symbolen: het omhangen van doeken, een sandelhouten ketting, stippen op het voorhoofd, vuur en kokosnoot. Daarna lopen we in processie naar het terrein voor de openingsakte; de schoolfanfare voorop, daarachter wij met een hele sliert volgers. De opening is de feestelijke bereiding van de pongal, op een houtvuurtje staat de pot klaar te koken. We worden gevraagd mee te dansen om de pot wat we onder luid gejuich (en gelach) van de menigte nog doen ook. Nadat de pot is overgekookt is de pongal gereed en gaan we naar de feestzaal voor het eigenlijke programma, de indrukwekkende agenda beloofde een mooie middag. Prachtige dansen, waaronder een Women Empowerment Dance, toespraken door o.a. Sr. Prudentia en Mother General Sr. Arockiam en indrukwekkende levensverhalen van enkele studentes. Alexander mag de Presidential Address uitspreken. Gelukkig was in Nederland al een mooi verhaal voorbereid (dank Jan en Margriet) en wordt de aanleiding, start en daaropvolgende successen van TFM gedeeld met de zaal. Het laatste hoogtepunt is de benoeming van het lokale TFM committee en alle studentes tot Ambassador of Thomas Micro Credits in de hoop dat zij de TFM- boodschap zullen uitdragen en zo meer en meer meisjes de kans te geven die zij zelf gehad hebben. Dit wordt symbolisch gevolgd door het uitreiken van speciaal gemaakte speldjes aan alle (oud-)studentes en betrokken zusters. Zo indrukwekkend allemaal! Voor het gehele verhaal van deze reis begin 2020 verwijs ik naar het reisverslag.

IMG_3248.MOV