Thomas Stichtingen|

Project en omgeving

Deze boarding is gelegen in een prachtig heuvelachtig gebied in de deelstaat Orissa en wordt sinds 2007 financieel ondersteund door de Jongerenstichting. De stichting Thomas Bouwprojecten heeft hier in 2006 een kindertehuis gebouwd. In 2008 zijn er in Orissa ongeregeldheden uitgebroken waarbij veel geweld is gebruikt tegen de christenen die in dit deel van India wonen. Hierbij is ook het kindertehuis volledig geplunderd en beschadigd. Tijdens de controlereis in 2010 is er een bezoek gebracht aan het kindertehuis. De sporen van het geweld waren zeker nog zichtbaar. Met name de uitgebrande jeep van de zusters die zich op dat moment op het terrein bevond en de beschadigingen aan de kerk vielen direct op. Dankzij de bouwstichting die de boarding in 2010 heeft gerestaureerd was het kindertehuis wel weer in goede staat teruggebracht.

Boarding

Eind 2010 woonden er 129 meisjes in de boarding in de leeftijd van 5 tot 16 jaar die worden begeleid door 4 zusters van de Franciscan Sisters of Saint Joseph. Een klein deel van de meisjes is wees, maar de meerderheid heeft nog een of zelfs beide ouders. De mensen in de omgeving zijn erg arm en vaak heeft een van de ouders om die reden het gezin verlaten. Indien ze wel werk hebben is het dit voornamelijk als landarbeider. Doordat veel van de gezinnen het moeilijk hebben mede door de ongeregeldheden die hier in 2008 hebben plaatsgevonden verlenen de zusters ook sociale bijstand aan de bewoners van de omliggende dorpen.

School

Op het terrein bevindt zich ook een jongens boarding die eveneens ernstig is verwoest in 2008. De meisjes en de jongens gaan naar de school die is gelegen is op het terrein van de boarding.